رسالت و هدف پرستاری
اهداف و رسالت گروه آموزشی پرستاری
پرستاری به انجام مراقبت و رشد افراد سالم و بیمار یا گروهها و جوامع متعهد است. کار و حرفه پرستاری امروز از 5 ویژگی اساسی تشکیل شده است :
- توجه به طیف کامل تجربیات انسان و پاسخهای آنها به سلامت و بیماری بدون محدود شدن به یک مشکل یا مسئله
- ترکیب داده های ذهنی با دانش اخذ شده از فهم و آگاهی در مورد تجربه های ذهنی افراد یا گروهها.
- بکارگیری دانش علمی در فرآیند های تشخیص و درمان
- ایجاد یک رابطه مراقبتی که سلامت و بهبودی را تسهیل بخشد
- آموزش به بیمار و مددجو و خانواده او (انجمن پرستاران امریکا 1950.
اهداف گروه پرستاری:
الف) در جامعه:
- ارتباط موثر و هدفمند درون سازمانی و برون سازمانی جهت هویت بخشی و آشنایی این به رشته در جامعه .
- ارتقای سطح خدمات پرستاری در جامعه و به تبع آن ارتقای سطح سلامت جامعه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا .
- ایجاد ارتباط موثر و کارامد با سازمانهای نظام پرستاری و انجمن های پرستاری در جهت افزایش ارتقای سطح علمی و عملی دانشجویان پرستاری ، تعامل مناسب و یافتن مشکلات حرفه پرستاری
ب) در آموزش:
- توسعه آموزش پاسخگو، جامعهنگر، عادلانه و ادغامیافته در ارائه مراقبتهای نظام سلامت .
- ارتقای کمی و کیفی سطح آموزش پرستاری و ارائه محتوای اموزشی به دانشجویان مطابق با استانداردهای روز آموزشی در دنیا و بهترین شواهد .
- دانشجویان ودانش آموختگان از فناوری ودانش روز مبتنی بر شواهد جهت ارتقاء کیفیت مراقبتهای پرستاری با در نظر گرفتن منابع وامکانات موجود در کشور استفاده بهینه می نمایند .
- بازنگری در برنامه درسی و آموزشی با توجه به نیاز سنجی و شناسایی چالش ها و مشکلات آموزشی گروه برای پیشنهاد به مراجع ذیربط.
- برگزاری کارگاههای علمی-آموزشی بر مبنای برنامه آموزش مدوام وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی به منظور افزایش دانش حرفه ای و بالینی دانش آموختگان پرستاری .
- مشارکت در سیاست گذاری، برنامه ریزی و ارزیابی محتوای آموزشی-خدماتی پرستاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر سازمانها و انجمنهای ذیربط
- ارتقای علمی اعضای هیات علمی گروه پرستاری با فراهم ساختن امکان حضور آنها در مجامع علمی بین المللی و در صورت لزوم ایجاد فرصت های مطالعاتی برای آنها .
- گسترش آموزش الکترونیک و حضور پُر رنگ وموثر در فضای مجازی درسطح کشور و امکان تبادل اطلاعات علمی در فضای مجازی منطقه و بین الملل(توسعه آموزش مجازی در پرستاری و مامایی) .
- تجهیز مناسب اتاق مهارتهای بالینی در دانشکده به منظور افزایش تجربه بالینی دانشجویان و اساتید گروه پرستاری .
- توسعه کمی و کیفی آموزش پاسخگو و عدالت محور در دانشکده پرستاری و مامایی
- توسعه کمی و کیفی آموزش در راستای کارآفرینی در بستر دانشگا ه های نسل سوم دانشکده پرستاری و مامایی
- نقش دانشجویان و دانش آموختگان این دانشکده در ارائه خدمات سلامتی عبارت است از نقش پیشگیری کننده ، مراقبتی ، آموزش دهنده، مشاوره و مدیریتی .
ج) پژوهشی:
- دستیابی به آخرین یافتههای علمی پرستاری روز دنیا و ایجاد امکان تبادل آنها با مراکز علمی کشور به روش: تولید مقاله علمی در حیطه پرستاری و انتشار آنها.
- بررسی و پایش تحولات علمی در حوزه پرستاری .
- گسترش پژوهش در پرستاری با تاکید بر بومی سازی اهداف پژوهشی و تحقیقاتی بر اساس نیازهای جامعه .
- برقراری ارتباط موثر علمی با اولویت ارتباط بومی ، منطقه ای و سپس کشوری و بین المللی در زمینه پرستاری .
- فراهم ساختن فضاهای آموزشی و تحقیقاتی مناسب با امکانات به روز در دانشکده به منظور انجام پایان نامه ها، رساله های تحقیقاتی و طرح های پژوهشی مستقل اساتید گروه پرستاری .
- کمک به بهبود جایگاه و رتبه دانشگاه علوم پزشکی زابل از طریق افزایش تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر ایرانی و خارجی .
- توسعه کمی و کیفی پژوهش در راستای کارآفرینی .
- ارزشهای گروه پرستاری:
- رعایت ارزشهای اسلامی
- تعهد به چشم انداز ملی
- توجه و رعایت اخلاق حرفهای(اخلاق در هر یک از فعالیتهـای سـه گانـه دانـشکده پرستاری نقـش محـوری دارد. بـه عبـارت دیگـر، آمـوزش، پژوهش و ارائه خدمت در دانشکده پرستاری باید مبتنی بر اصول اخلاقی باشند و این ضـرورتی اساسـی اسـت) .
- اعتقاد به مدیریت مشارکتی و فعالیت های گروهی
- مسئولیت پذیری اجتماعی و پاسخگویی
- نوع دوستی و وظیفه شناسی
- فضیلت گرایی
- صداقت و راستگویی
- برابری و عدالت اجتماعی
- احترام به خودمختاری
- رازداری و همدلی
اهداف راهبردی گروه پرستاری :
- توسعه دانش علمی و حرفه ای پرستاری دانشجویان و دانش اموختگان پرستاری .
- دستیابی به آخرین یافته های علمی و فناوری های نوین در خصوص دانش پرستاری.
- انتقال دانشهای برتر جهانی در حوزه پرستاری به داخل کشور .
- در اختیار داشتن مکان مناسب برای انجام پروژه های تحقیقاتی دانشجویی و طرح های مستقل در حوزه پرستاری
استاندارد سازی آموزش پرستاری :
- به کارگیری فنآوری روز و همچنین تولید دانش علمی در حوزه پرستاری (شامل بسته های آموزشی ، کتاب های آموزشی، فیلم، ویدیو کنفرانس و... برای ارتقا اموزش) در راستای پاسخگویی به نیاز های اساسی کشور.
- تقویت فعالیت های علمی گروهی در حوزه پرستاری .
- برقراری ارتباط موثر با دانشکده های پرستاری کشور ، مراکز آموزشی–پژوهشی و درمانی و سازمان نظام پرستاری و انجمنهای علمی پرستاری و دانش آموختگان رشته پرستاری در جهت تقویت برنامه چشم انداز علمی کشور با استفاده از فضای مجازی، تشکیل جلسات مختلف با مراکز ذیربط.
- فراهم ساختن زمینه پرورش پژوهشگران و اساتید تراز اول .
- ایجاد محیط علمی پویا و مولد علم .
- توسعه امکانات، منابع و فضای آموزش بالینی