آرشیو ترجمان دانش پایان نامه ها

تعداد بازدید:۲۲۰

عنوان خبر:

آموزش تعاملی در مقابل آموزش غیر تعاملی در بهبود خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران کووید ۱۹  می تواند موثر باشد.

شرح خبر :

بیماری کووید-19 یک بیماری عالم­گیر (پاندمیک) است که تقریبا تمامی جنبه­های مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی تمامی کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده و به عبارت دیگر فلج کرده است. بیماری کووید 19 که عامل آن یک ویروس مختص دستگاه تنفسی است، افراد مبتلا به بیماری را تحت تاثیر قرار داده و بصورت پاندمی فاجعه آمیزی گسترش یافته است .لذا علم زاده و همکاران مطالعه ای نیمه تجربی بر روی 80 بیمار مبتلا به کووید 19، با هدف بررسی تاثیر آموزش تعاملی و غیر تعاملی بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران کووید 19  در سال 1401 انجام دادند. نتایج حاکی از آن بود که آموزش تعاملی در مقابل آموزش غیر تعاملی در بهبود خودکارامدی و کیفیت زندگی بیماران موثر بوده است. لذا روش­های مداخله­ای که به بیماران کمک می­کند تا تصمیمات آگاهانه در مورد اهداف و روش­های درمان و رفتارهای مراقبت از خود بگیرند و برای مدیریت خود احساس مسئولیت کنند، بسیار مؤثر هستند.

عنوان خبر:

آموزش به مادران کودکان دیابتی می تواند باعث کاهش نمره عدم قطعیت و اضطراب بیماری در مادران شود.

شرح خبر :

شیوع دیابت نوع یک در بین کودکان در تمام نقاط دنیا رو به افزایش است. از آن جا که مادر به طور سنتی مراقب اصلی کودک است، به خاطر تزلزل در نقش مادری و آینده ی کودک به طرز خاصی دلواپس و نگران می باشد. اگر مادران اضطراب های مراقبت و درمان کودکشان را مدیریت کنند، می­توانند یک حمایت مثبت و موثر برای کودک در طی بستری فراهم کنند.

لذا حسن زاده و همکاران مطالعه ای را با هدف تعیین بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر عدم قطعیت و اضطراب مادران کودکان مبتلا به دیابت نوع یک مراجعه کننده  به بیمارستان امام خمینی (ره) در سال 1399 انجام دادند. نتایج این پژوهش نیمه تجربی که بر روی 40 مادر دارای کودک دیابتی نوع یک انجام شد، نشان داد که آموزش سبب بهبود نمره اضطراب و عدم قطعیت در مادران شده است.

     

آخرین ویرایش۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲